Prof. Dr. Anna Nancy Richter
House: C, Room: 0309
+49 3683 688 3111
+49 3683 688 98 3111
Prof. Dr. Richter promovierte in den Wirtschafts- und Sozialwissenschaften an der Bauhaus-Universität Weimar und vertiefte Ihre Studien zur Geschichte des modernen Managements an der University of St. Andrews (Schottland). Ihre Interessen liegen in den Bereichen Innovation u. a. im Tourismus sowie Entrepreneurship und Management. Prof. Richter leitete das Projekt Innovation und Entrepreneurship am Alexander von Humboldt Institut für Internet und Gesellschaft in Berlin und ist bis heute assoziierte Forscherin für die Themen Innovation und Digitalisierung. Für die Digitalisierung des Mittelstandes hat Prof. Richter umfangreiche Drittmittel eingeworben. Für den Tourismus in Thüringen hat sie u. a. die Erlebniswelt "360Grad-Thüringen Digital entdecken" als Projektleiterin umgesetzt. Außerdem war sie für die Umsetzung der landesweiten Tourismusstrategie zuständig und hat hierzu die regionalen und lokalen Partner beraten. *
Aktuelle Publikationen/Konferenzbeiträge
Wrobel, M; Richter, A. N., Hansch, A. (2024). Next Level. Unlocking the X Faktor: Creative Elements Driving Startup’s Success in Entrepreneurial Marketing. THE 37th GLOBAL RESEARCH CONFERENCE ON MARKETING AND ENTREPRENEURSHIP. USA New York. August 5-7, 2024 (forthcoming 12/2024).
Richter, A., Hansch, A., Wrobel, M. (2024). From Local Beginnings to Global Reach: The Importance of Micromarket Strategies for Platform Startups – An Empirical Study. 13th International Scientific Symposium Region Entrepreneurship Development. Kroatien Osijek. June 6-7, 2024. Online: https://www.efos.unios.hr/wp-content/uploads/2023/06/Zbornik-2024.pdf
Richter, N. & Wrobel, M. (2023).The impact of prototyping on the survival chances of digital early stage startups - Findings and insights from explorative expert interviews. 18th European conference on innovation and entrepreneursip 2023, Porto/Portugal.
Wrobel, M. & Richter, N. (2023). How do early-stage startups win their first customers? Results of a qualitative explorative study with founders of tech startups from Germany. Global Research Conference on Marketing and Entrepreneurship 2023, Hamburg.
Iarmosh, O.; Richter, N.; Parkhomenko, O.; Nesterenko, R. (2023). University Startup Clinics: A New Approach to Project-Oriented Education and Entrepreneurial Competences Development. 26th International Conference on Interactive Collaborative Learning and 52nd International Conference on Engineering Pedagogy 2023, Madrid/Spanien.
Richter, N. (2023) Digitalisierung von Gästekarten in Destinationen. In: Gardini, M., Sommer, G. (Hrsg.) Digital Leadership im Tourismus. Digitalisierung, Künstliche Intelligenz und Robotik als Wettbewerbsfaktor der Zukunft. /Springer, De Gruyter, UTB./
Bücher
Richter, N., Jackson, P., Schildhauer, T. (Eds.) (2018). Entrepreneurial Innovation and Leadership. Preparing for a Digital Future. Cham, Switzerland: Palgrave McMillan.
Richter, N. (2014). Organisation, Macht, Subjekt – Zur Genealogie des modernen Managements. Bielefeld: transcript.
Zeitschriftenbeiträge, White Paper, (Auswahl)
Richter, N. (2022). The Role of Experience and Service Offerings in Tourist Information Centers (TICs) in Germany. Events and Tourism Review, 5(1), 55-62. DOI: 10.18060/26327
Richter, N.; Dragoeva, J. (2022). Perception and Valuation of Digital Events – A Case Study Based on a Digital Tourism Trade Fair in Germany. International Journal of Tourism and Hospitality. 2(2), 1-10. DOI: 10.51483/IJTH.2.2.2022.1-10
Richter, N. (2021) Tourismusinnovation in der Corona-Krise: Methodik. In: /Tourismuswissen-Quarterly: wissenschaftliches Magazin für touristisches Know-How/, 69-74 (1/2021).
Richter, N., Jackson, P., & Schildhauer, T. (2018). Outsourcing creativity: An Empirical Study of Open Innovation using Corporate Accelerators in Creativity and Innovation Management Journal, 27(1), 69-78.
Richter, N., Jackson, P., & Schildhauer, T. (2017). Open Innovation with digital startups using Corporate Accelerators – A review of the current state of research. Zeitschrift für Politikberatung, 9.
Jackson, P. & Richter, N. (2017). Situational Logic: An Analysis Of Open Innovation Using Corporate Accelerators. International Journal of Innovation Management, 21(7), 1-21.
Jackson, P., Dobson, P., & Richter, N. (2017). The situational logic of entrepreneurship: a realist approach to national policy. Innovation: The European Journal of Social Science Research, 1-24.
Richer, N., Jackson, P., & Schildhauer, T. (2017). Entrepreneurship und Nationaler Wohlstand – Warum Deutschland mehr für seine Gründer tun muss. HIIG Discussion Paper Series.
Richter, N., Schildhauer, T., Volquartz, L., & Neumann, K. (2017). Was Internet Startups in Berlin erfolgreich macht – Eine qualitative Untersuchung zu fördernden und hindernden Faktoren. HIIG Discussion Paper Series.
Richter, N. & Schildhauer, T. (2016). Innovation, Gründungskultur und Start-ups made in Germany. APuZ. Bundeszentrale für Politische Bildung.
Jackson, P., Richter, N. & Morle, P. (2016). Whitepaper: Working with Startups. Pollenizer, 1-12.
Richter, N., Schneider, T. & Schildhauer, T. (2015). Projektgovernance in etablierten Unternehmen & digitalen Start-ups. PMaktuell, 2015 (2).
Richter, N. & Donat, C. K. (2015). Of mice and men. Review of Gerald Raunig’s (2013) Factories of Knowledge, Industries of Creativity. ephemera journal: theory and politics in organization.
Grafenstein, M. v., Schneider, E., Richter, N. (2015). MAUERSCHAU: A Mobile Virtual Museum – Postmodern Storytelling through Digital Media. Kultur und Informatik: Cross Media.
Jackson, P., Dobson, P., & Richter, N. (2015). A Model to Explain Entrepreneurial Behaviour: The Case of Germany. Proceedings of ECIE (10th European Conference on Innovation and Entrepreneurship).
Jackson, P., Runde, J., Dobson, P., & Richter, N. (2015). Identifying mechanisms influencing the emergence and success of innovation within national economies: a realist approach. Policy Sciences, 1-26.
Richter, N. (2015). Die selbstgerechte Gesellschaft? – Innovation und Unternehmertum in Deutschland. Wertvorstellung – Das Wealth Management Magazin, 3.
Conrad, L. & Richter, N. (2013). Materiality at work: A note on desks. Ephemera Journal: theory & politics in organization, 13(1), 117-136.
Richter, N. (2010). Das Unternehmen als dezentrale Wissensordnung und die Vernetzung durch digitale Informationstechnologien. Open Journal of Knowledge Management, 1.
Buchbeiträge und Kapitel
Richter N., Dragoeva D. (2021) Digital Entrepreneurship and Agile Methods—A Hackathon Case Study. In: Soltanifar M., Hughes M., Göcke L. (eds) Digital Entrepreneurship. Future of Business and Finance. /Springer/, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-53914-6_3
Richter, N., Jackson, P., Schildhauer T. (2018). Meeting the Innovation Challenge: Agile Processes for Established Organisations. In P. Jackson, N. Richter, T. Schildhauer (Eds.), Entrepreneurial Innovation and Leadership. Preparing for a Digital Future. Cham, Switzerland: Palgrave McMillan.
Richter, N., Jackson, P., Schildhauer T. (2018). Radical Innovation Using Corporate Accelerators: A Program Approach. In P. Jackson, N. Richter, T. Schildhauer (Eds.), Entrepreneurial Innovation and Leadership. Preparing for a Digital Future. Cham, Switzerland: Palgrave McMillan.
Jackson, P., Richter, N., Schildhauer T. (2018). How Established Firms can Profit from Working with Startups. In P. Jackson, N. Richter, T. Schildhauer (Eds.), Entrepreneurial Innovation and Leadership. Preparing for a Digital Future. Cham, Switzerland: Palgrave McMillan.
Richter, N., Schildhauer, T. (2018). Startup Clinics: Applied Research and „First Aid“ for Early Stage Startups. In P. Jackson, N. Richter, T. Schildhauer (Eds.), Entrepreneurial Innovation and Leadership. Preparing for a Digital Future. Cham, Switzerland: Palgrave McMillan.
Richter, N., Volquartz, L., Schildhauer, T., Neumann, K. (2018). What Drives Internet Startups in Berlin? A Qualitative Analysis of the Facilitating and Inhibiting Factors. In N. Richter, Jackson, P., T. Schildhauer (Eds.), Entrepreneurial Innovation and Leadership. Preparing for a Digital Future. Cham, Switzerland: Palgrave McMillan.
Richter, N. (2017). Governing knowledge – the Siemens experience. In McKinlay, A. & Pezet, E. (Eds.), Foucault, Governmentality and Management: Rethinking the Management of Populations, Organizations and Individuals. London: Routledge.
Jackson, P., Richter, N., & Schildhauer T (2018). Entrepreneurial Behaviour and Startups: The Case of Germany and the USA. (pp. 1-14) In P. Jackson, N. Richter, T. Schildhauer (Eds.), Entrepreneurial Innovation and Leadership. Preparing for a Digital Future. Cham, Switzerland: Palgrave McMillan.
Trommershausen, A. & Richter, N. (2015). Medien-Projekt-Organisation. Neue Voraussetzungen für das Management medienvermittelter Projektarbeit. In Wimmer, J. & Hartmann, M. (Eds.), Medien-Arbeit im Wandel. Theorie und Empirie zur Arbeit mit und in Medien. Wiesbaden: VS-Verlag.
Maier, M. & Richter, N. (2014). Unbestimmtheiten der Musikindustrie 2.0 – Eine Prozessperspektive. In Höhne, S.; Maier, M.; Zaddach, W.-G, Musikwirtschaft 2.0. Bestandsaufnahmen und Perspektiven. Leipzig: Universitätsverlag.
Maier, M. & Richter, N. (2014). Lesen, Schreiben, Apparate. In Maier, M., & Simon-Ritz, F., Alles digital? Das E-Book in Studium und Forschung (pp. 12-29). Weimar: Universitätsverlag.
Richter, N., & Maier, M. (2011). Kreativität, Organisation und Management. In Sigrid u. a., Bekmeier-Feuerhahn et al., Kulturmanagement und Kulturpolitik. Jahrbuch für Kulturmanagement (pp. 285-304). Bielefeld: Transcript.
Konferenzbeitrag
Richter, N. & Kratz, E. (2020) /Experience Architecture in Tourism – Developing a guideline for state-of-the-art exhibitions./ In: Tourism and Architecture in the Framework of Cultural Heritage and Innovation, Proceedings of the 3. Scientific Conference of the Commission „Architecture and Tourism“ in the Deutsche Gesellschaft für Tourismuswissenschaft (DGT) e.V., held on the occasion of the 100th anniversary of the Bauhaus 2019 in Weimar | Dessau | Berlin.