Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zum Seitenende springen

Vertretungsprofessorin PD Dr. habil. Katharina Ebner

Wirtschaftspsychologie

Haus: C, Raum: 0304

+49 3683 688 3119

Zum Kontaktformular
Profiloto von Frau PD Dr. habil Katharina Ebner

Sprechzeiten: Jederzeit nach Vereinbarung per E-Mail

 

Seit Wintersemester 2023/24 ist PD Dr. Katharina Ebner Vertretungsprofessorin für Psychologie an der Fakultät Wirtschaftswissenschaften und lehrt dort wirtschaftspsychologische Grundlagenfächer. Katharina Ebner studierte Psychologie an der LMU München und der University of Hartford (USA) und begann ihre berufliche Laufbahn als Consultant sowie Projektleiterin und wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Universität der Bundeswehr München. Von 2011 bis 2014 war sie als wissenschaftliche Mitarbeiterin am Lehrstuhl für Arbeits- und Organisationspsychologie der TU Braunschweig tätig und verband dabei in ihrem Spezialgebiet der Personalentwicklung die wissenschaftliche Forschung mit praktischen Kompetenzen im Auf- und Ausbau einer Personalentwicklungsprogramms für Nachwuchswissenschaftler. Seit 2015 lehrt und forscht sie Lehrstuhl für Psychologie, insbes. Wirtschafts- und Sozialpsychologie der FAU Erlangen-Nürnberg und habilitierte sich zum Thema Karriereentwicklung und Coaching. 2022 wurde sie für ihre Forschung zu Chatbots im Karrierecoaching als Fellow des Dr. Theo und Friedl Schöller Forschungszentrum für Wirtschaft und Gesellschaft Nürnberg ausgezeichnet. Sie ist Editorial Board Member im International Journal of Stress Management (APA) und Applied Psychology: An International Review und und als Gutachterin tätig für British Journal of Guidance and Counselling, Education + Training, EAWOP, DGPs, International Journal for Educational and Vocational Guidance, Journal of Career Development, Journal of Occupational and Organizational Psychology, Journal of Personnel Psychology, Journal of Vocational Behavior und die Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie.

 

Lehrveranstaltungen (Wintersemester 2023/2024)

Forschungsmethoden

Grundlagen der Sozialpsychologie

 

Forschungsschwerpunkte

Coaching [Career Coaching, digital Coaching, AI-led coaching)

Karriere [Careers, Career Decision Making, Career development]

(Digitales) Stressmanagement [Digital Stress Management]

 

Veröffentlichungen

Peer Reviewed Journal Articles

Ebner, K. & Paul, K. I (2022). The Career Decision-Making Adaptability Score: Exploration and validation of its predictive power for subjective and objective career success. Journal for Educational and Vocational Guidance, 23, 635–658. https://doi.org/10.1007/s10775-022-09540-4

Ebner, K., Soucek, R. , & Selenko, E. (2021). Perceived quality of internships and employability perceptions: The mediating role of career-entry worries. Education + Training, 63(4), 579-596. https://doi.org/10.1108/ET-02-2020-0037

Ebner, K. (2021). Promoting career optimism and career security during career coaching: Development and test of a modelCoaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 14(1), 20-38. https://doi.org/10.1080/17521882.2019.1707247

Ebner, K., Soucek, R., & Kauffeld, S. (2020). Incongruities between values, motives, and skills: Exploring negative effects of self-exploration in career coaching. British Journal of Guidance & Counselling, 48(4), 454-476. doi.org/10.1080/03069885.2020.1742286

Ebner, K. (2020). Karriereoptimismus im Karrierecoaching fördern und messen. Organisationsberatung, Supervision, Coaching, 27, 65-87. doi.org/10.1007/s11613-020-00638-8

Ebner, K., Schulte, E.-M., Soucek, R., & Kauffeld, S. (2018). Coaching as stress-management intervention: The mediating role of self-efficacy in a framework of self-management and coachingInternational Journal of Stress Management, 25(3), 209-233. doi.org/10.1037/str0000058

Ebner, K., Thiele, L., Spurk, D., & Kauffeld, S. (2018). Validation of the German Career Decision-Making Profile – An updated 12-factor versionJournal of Career Assessment, 26(1), 111-136. doi.org/10.1177/1069072716679996

Spurk, D., Kauffeld, S., Meinecke, A. L., & Ebner, K. (2016). Why do adaptable people feel less insecure? Indirect effects of career adaptability on job and career insecurity via two types of perceived marketability. Journal of Career Assessment, 24(2), 289-306. doi.org/10.1177/1069072715580415

Ertl, B., Ebner, K. & Kikis-Papadakis, K. (2010). An infrastructure approach for the evaluation of E-Learning. International Journal of Knowledge Society Research, 1(3), 31-43. doi.org/10.1007/978-3-642-16318-0_11

Ebner, K. (2009). Entwicklung der Studierfähigkeit als Aufgabe der Universität: Coaching studentischer Selbstmanagementkompetenzen [Developing study skills: Coaching for student self-regulation]. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 4(3), 37-52. doi.org/10.3217/zfhe-4-03/03

Book Chapters

Kauffeld, S., Güntner, A., & Ebner, K. (2022). Career Coaching. In S. Greif, H. Möller, W. Scholl, & F. Müller (Eds.), International Handbook of Evidence-Based Coaching – Theory, Research and Practice. Springer (p. 137–149). Springer. doi.org/10.1007/978-3-030-81938-5_11

Ebner, K., Greif, S., & Kauffeld, S. (2018). Humanressourcen und Personalentwicklung [Human Resources and Personnel Development]. In S. Greif & K.-C. Hamborg (Hrsg.), Methoden der Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie. Enzyklopädie der Psychologie, Band B/III/3 (S. 145-213). Göttingen: Hogrefe.

Ebner, K. & Kauffeld, S. (2018). Laufbahngestaltung durch Karrierecoaching: Abgrenzung, Methodeneinsatz und Forschungsstand [Career management through career coaching: Classification, methods, and state of research]. In S. Kauffeld & D. Spurk (Hrsg.), Handbuch Karriere und Laufbahnmanagement (S. 1-26). Berlin: Springer. doi: 10.1007/978-3-662-45855-6_28-1

Kauffeld, S., Güntner, A., & Ebner, K. (2016). Karriere als Thema im Coaching: Klienten unterstützen, Karriereentscheidungen zu treffen [Career as topic during coaching: Supporting clients in their career decisions]. In H. Möller, W. Scholl, & S. Greif (Hrsg.), Handbuch Schlüsselkonzepte im Coaching (S. 285-294), Heidelberg: Springer.

Ebner, K. & Spurk, D. (2016). Exploration von Laufbahnoptionen [Vocational exploration]. In J.‐P. Pahl (Hrsg.), Lexikon der Berufsbildung. Ein Nachschlagewerk für den nicht‐akademischen und akademischen Bereich (2. Aufl., S. 421‐422). Bielefeld: wbv.

Ebner, K. (2016). Veränderungen durch Coaching: Wie lernt ein Coachee im Coaching-Prozess? [Change through coaching: How do coaching clients learn?]. In C. Triebel, J. Heller, B. Hauser, & A. Koch (Hrsg.), Qualität im Coaching. Denkanstöße und neue Ansätze: Wie Coaching mehr Wirkung und Klientenzufriedenheit bringt (S. 81-91). Heidelberg: Springer.

Ebner, K. (2016). Standardisiertes Coaching für Nachwuchswissenschaftler und Studierende: Konzeptions- und Implementierungshinweise im Peer-Coaching [Standardized Coaching für Scientists and Students: Conceptualization and Implementation]. In R. Wegener, M. Loebbert, & A. Fritz (Hrsg.), Coaching-Praxisfelder. Zur Differenzierung von Handlungsfeldern im Coaching. Wiesbaden: Springer VS. Online-Teil.

Ebner, K. & Spurk, D. (2015). Laufbahnberatung [Career counseling]. In J.-P. Pahl (Hrsg.), Lexikon der Berufsbildung. Ein Nachschlagewerk für den nicht-akademischen und akademischen Bereich (S. 496-470). Bielefeld: wbv.

Ebner, K. & Volmer, J. (2015). Karrierecoaching [Career coaching]. In J.-P. Pahl (Hrsg.), Lexikon der Berufsbildung. Ein Nachschlagewerk für den nicht-akademischen und akademischen Bereich (S. 476-477). Bielfeld: wbv.

Kauffeld, S. & Ebner, K. (2014). Organisationsentwicklung [Organizational development]. In H. Schuler & K. Moser (Hrsg.), Lehrbuch Organisationspsychologie (5. Aufl., S. 457-507). Bern: Huber.

Ebner, K. (2013). Standardisiertes Coaching für Nachwuchswissenschaftler und Studierende: Konzeptions- und Implementierungshinweise im Peer-Coaching (Standardized Coaching für Scientists and Students: Conceptualization and Implementation]. In R. Wegener, M. Loebbert, & A. Fritz (Hrsg.), Coaching-Praxisfelder. Forschung und Praxis im Dialog (S. 191-203). Wiesbaden: Springer VS.

Lang-von Wins, T. & Ebner, K. (2012). Das Modell des studentischen Peer-Coaching an der Universität der Bundeswehr. In R. Oerter, D. Frey, H. Mandl, L. von Rosenstiel & K.A. Schneewind (Hrsg.), Universitäre Bildung – Fachidiot oder Persönlichkeit (S. 146-159). Mering: Rainer Hampp.

Ebner, K. (2010). Die Erfassung von Kompetenzen und Potenzialen. In M. Hammerer, E. Kanelutti, & I. Melter (Hrsg.), Zukunftsfeld Bildungs- und Berufsberatung (S. 155-167). Bielefeld: Bertelsmann.

Ertl, B., Ebner, K., & Kikis-Papadakis, K. (2010). An Infrastructure Approach for the Evaluation of E-Learning. In Lytras, M. D. et al. (Hrsg.), Knowledge Management, Information Systems, E-Learning, and Sustainability Research. 3rd WSKS 2010, Part I, CCIS 111 (S. 98-104). Berlin: Springer.

Ebner, K. & Lang-von Wins, T. (2009). Organisationsentwicklung. In M. Henninger & H. Mandl (Hrsg.), Handbuch Medien- und Bildungsmanagement (S. 372-386). Weinheim: PVU Peltz.

Contributions at Refereed Conferences

Ebner, K. & Hofer, A. (2023, September). Putting AI into coaching: Fostering sustainable careers through a career coaching-chatbot intervention. Paper presented at 13. Fachgruppentagung der Fachgruppe Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Kassel, Germany.

Moser, K., Ebner, K., Iliescu, D., & Sirbiu, A. (2023, September). Self-Monitoring and Job Performance: A Meta-Analytic Update. Paper presented at 13. Fachgruppentagung der Fachgruppe Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Kassel, Germany.

Ebner, K. & Pritz, S. (2022, September 10-15). Can a chatbot be a coach? Analyzing the effectiveness of a career coaching intervention conducted by a Conversational Agent [Paper accepted for presentation]. In Hofer, A. & Wehrle, K. (Chairs): Tales of Change: Towards broader understanding of career and work role transitions in the new world of work [Symposium]. 52nd Congress of Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Hildesheim, Germany. 

Ebner, K. (2021, June). Is digital coaching worth the effort? The effects of a digitized career coaching intervention compared to face-to-face coaching. Short talk given at the Life Improvement Conference, Germany. https://www.life-improvement.science

Ebner, K. (2020, September). Die Reduktion von Karriereeinstiegssorgen durch systemisches Kurzzeit-Karrierecoaching für Studierende. Paper presented at the 52. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs) (Conference canceled).

Ebner, K., & Paul, K. I. (2019, September). Der Einfluss von Karriereentscheidungsstrategien auf Karriereerfolg, Motivation und psychologisches Wohlbefinden. Paper presented at the 11. Tagung der Fachgruppe Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Braunschweig, Germany

Sende, C., Soucek, R. & Ebner, K. (2019, September). Evaluation eines Blended Trainings zur Förderung psychologischer Faktoren der Medienkompetenz. Paper presented at the 11. Tagung der Fachgruppe Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Braunschweig, Germany.

Ebner, K. & Sende, C. (2017, September). Digitaler Stress: Der inkrementelle Beitrag technologiebezogener Einstellungen und Verhaltensweisen auf technologieinduzierten Stress. In Ebner, K. & Sende, C. (Organizer), „Digitaler Stress“: Die Entstehung von Stress durch arbeitsbezogene Technologien und Interventionen gegen technologieinduzierten Stress. Paper presented at the 10th Fachgruppentagung Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Dresden, Germany.

Sende, C. & Ebner, K. (2017, September). Stress durch Email, Whatsapp, Facebook und Co.? – Evaluation eines Trainings zur Reduzierung von digitalem Stress. In Ebner, K. & Sende, C. (Organizer), „Digitaler Stress“: Die Entstehung von Stress durch arbeitsbezogene Technologien und Interventionen gegen technologieinduzierten Stress. Paper presented at the 10th Fachgruppentagung Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Dresden, Germany.

Ebner, K. & Selenko, E. (2017, Mai). “Worried About Not Finding A Job? A Work Experience Might Help.” Two Country Longitudinal Evidence For The Psychological Effect Of Work Experiences. In Paul, K. & Zechmann, A. (Organizer), Psychological aspects of job loss and unemployment – Is it possible to maintain a good mental health after job loss? Symposium conducted at the 18th Congress of the European Association of Work and Organizational Psychology Dublin, Ireland.

Ebner, K., Soucek, R., & Thiele, L. (2016, September). The impact of coaching on maladaptive coping. In Müller, T. & Niessen, C. (Organizer), Self-Leadership in Work and Organizational Context. Symposium conducted at the 50th Congress of DGPs, Leipzig, Germany.

Ebner, K., Schulte, E.-M., & Kauffeld, S. (2016, August). Coaching as Stress-Management Intervention. A Framework of Coaching, Self-Leadership and Coping. Paper presented at the 76th Annual Meeting of the Academy of Management. Anaheim (CA), United States.

Ebner, K., Soucek, R., & Thiele, L. (2016, June). Employable because of what you do or how you are? The contribution of career decision-strategies on employability beyond personality. In Inceoglu, I. & Selenko, E. (Organizer), How Work Shapes who We are: Employability, Social Identity, Career Attitudes and Personality. Symposium conducted at the International Conference for Well-Being and Performance, Sheffield, Great Britain.

Ebner, K., Soucek, R., & Kauffeld, S. (2015, September). Entscheidungsstrategien während der beruflichen Erstexploration und ihr Einfluss auf eine zukunftsorientierte Laufbahnplanung [Decision Strategies during occupational exploration and its influence on future-oriented career management]. Paper presented at the 9th Fachgruppentagung Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Mainz, Germany.

Ebner, K., Thiele, L., Kauffeld, S., & Spurk, D. (2015, May). Career Decision Making: Relationships with Constructs Related to Employability and Initial Validation of the German Career Decision Making Profile. Paper presented at 17th Congress of the European Association of Work and Organizational Psychology, Oslo, Norway.

Spurk, D., Kauffeld, S., Meinecke, A., & Ebner, K. (2015, May). Longitudinal Effects of Career Adaptability on Job and Career Insecurity via two Types of Perceived Marketability. Paper presented at 17th Congress of the European Association of Work and Organizational Psychology, Oslo, Norway.

Ebner, K. (2014, September). Promoting positive coaching: Choosing the right focus for feedback to your clients. Paper presented at FAU Summer School „The Interplay of Work, Health and Organisational Success“. Nuremberg, Germany.

Muskatewitz, S. L. & Ebner, K. (2014, July). „Why are you enrolled in a non degree-program?“- Exploring personal variables of students in extra-curricular STEM-programs. Paper presented at the 2nd Gender and STEM Conference, Berlin, Germany.

Ebner, K., Spurk, D., Schulte, E.-M., & Kauffeld, S. (2014, June). Relations of within-person incongruities with life satisfaction and self-efficacy: The moderating role of career coaching. In D.

Spurk, J. Volmer, & K. Ebner (Organizer), Career Sponsorship and Interventions across Different Career Stages and Employment Fields. Symposium conducted at the International Conference for Well-Being and Performance, Sheffield, Great Britain.

Spurk, D., Kauffeld, S., Ebner, K., & Volmer, J. (2014, June). What makes us more employable and successful? Career sponsorship within early academic science careers through networking and career coaching interventions. In D. Spurk, J. Volmer, & K. Ebner (Organizer), Career Sponsorship and Interventions across Different Career Stages and Employment Fields. Symposium conducted at the International Conference for Well-Being and Performance, Sheffield, Great Britain.

Ebner, K., Schulte, E.-M., & Kauffeld, S. (2013, May). Stress-reduction without intent: How self-leadership coaching helps to cope with stress. Paper presented at 16th Congress of the European Association of Work and Organizational Psychology, Münster, Germany.

Ebner, K. & Lang-von Wins, T. (2012, June). Coaching an Universitäten. Standardisiertes Coaching für Studierende und Nachwuchswissenschaftler. Panel discussion at the 2. Internationaler Coaching-Forschungskongress im deutschsprachigen Raum „Coaching meets Research“, Basel, Switzerland.

Ebner, K., Klonek, F., & Kauffeld, S. (2011, September). Gründungseinstellung von Frauen aus biographischer Perspektive: Vereinbarkeit als Chance oder Barriere? Paper presented at the 7. Tagung der Fachgruppe Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Rostock, Germany.

Ertl, B., Ebner, K. & Kikis-Papadakis, K. (2010, September). Evaluation of E-Learning. Paper presented at the 3rd World Summit on the Knowledge Society, Corfu, Greece.

Ebner, K. (2010, September). Selbstreflexion als Wirkfaktor im Coaching. Poster presented at the 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bremen, Germany.

Ebner, K. (2010, September). Self-reflection methods for teachers in classrooms for becoming coach and counselor as teacher. Scholarly Workshop at PREDIL Conference Synergy Development between Policy and Praxis on Technology Enhanced Learning from a Gender-Perspective, Spisska Kapitula, Slovakia.

Ebner, K. (2010, September). Enhancing Female Entrepreneurship in ICT-Professions. Competency-based Coaching. Presentation at the PREDIL Conference Synergy Development between Policy and Praxis on Technology Enhanced Learning from a Gender-Perspective, Spisska Kapitula, Slovakia.

Ebner, K. (2010, March). Selbstreflexion und Selbstmanagement als Wirkfaktoren und Korrelate für Erfolg im Coaching. Presentation at the 7. Nachwuchsworkshop der Fachgruppe Arbeits- & Organisationspsychologie der DGPs, Münster, Germany.

Kontaktformular

Mitarbeiter-Form

Zweispaltig
Einpaltig
Zweispaltig
Einspaltig